Samen met vrienden een glaasje drinken of een hapje eten ... Het is iets wat uw klanten dit voorjaar hard hebben gemist. Intussen openen restaurants de deuren, met het nodige respect voor de afstands- en hygiënemaatregelen.

De vertrouwde borden om het menu van de dag aan te prijzen verschijnen gelukkig stilaan weer in het straatbeeld en ook de terrasjes komen tot leven. Dat alles zou echter niet mogelijk zijn zonder de hygiëne- en afstandsregels die uitbaters én klanten moeten naleven.

In deze moeilijke tijden staat het FAVV als overheidsinstelling meer dan ooit klaar voor de horeca. Zo helpen we niet alleen om de heropstart voor te bereiden, maar hebben we ook ondersteuning geboden aan de vele handelszaken die tijdens de lockdown open bleven voor afhaling en levering.

Veiligheid begint bij gezond verstand!

Vandaag zijn goede hygiënische gewoonten in de keuken belangrijker dan ooit. Het FAVV doet er trouwens alles aan om te zorgen dat elke handelaar in de best mogelijke omstandigheden kan heropstarten.

We hebben de algemene richtlijnen nog eens op een rijtje gezet, zodat iedereen de klanten op een veilige manier een lekkere maaltijd kan voorschotelen. Deze tips lijken misschien simpel en voor de hand liggend, maar ze zijn echt onontbeerlijk.

Alles begint uiteraard bij een onberispelijke persoonlijke hygiëne! Dat gaat van de verplichting om de handen regelmatig te wassen en het gebruik van papier om ze af te drogen tot de reflex om uw gezicht niet met de handen aan te raken.

Bovendien is een schone keuken meer dan ooit cruciaal! Dat houdt in dat de keuken steeds grondig gereinigd moet zijn, net als het werkoppervlak, het keukengerei en de apparaten. Reinigen met warm water en zeep is vaak doeltreffender dan het gebruik van ontsmettingsmiddel. Volg echter altijd nauwgezet de gebruiksaanwijzing als u dergelijke producten gebruikt!

Voor bedrijven die gesloten waren, heeft het FAVV de volgende basisregel ter herinnering: start de koel- en diepvriesruimte pas opnieuw op na een grondige reiniging. De koudeketen is essentieel voor de voedselveiligheid van uw klanten. Net als de controle van de houdbaarheidsdatums van de producten in uw voorraad uiteraard!

Mogelijk hebt u door deze gedwongen sluiting ook ongewenste bezoekers gekregen: ongedierte. Wees dus alert en neem de nodige maatregelen om insecten en knaagdieren te bestrijden. Zij kunnen immers gezondheidsrisico’s meebrengen.

Het FAVV staat vooral bekend om zijn inspecties. De controlebezoeken op het terrein worden voortgezet, maar onze medewerkers gebruiken een beknopte checklist. Die beperkt zich tot de essentie, maar garandeert de voedselhygiëne in uw zaak.

De beknopte checklist is beschikbaar op de website van het FAVV. U kunt hem hier downloaden. Zo kunt u zich voorbereiden op de controle en ziet u meteen wat de belangrijkste punten zijn om de voedselveiligheid te garanderen!

U houdt van uw restaurant? Wij ook!

Gidsen om uw klanten te informeren

Vandaag mogen alle restaurants, cafés en bars de deuren weer openen, op voorwaarde dat ze enkele regels in acht nemen om optimale hygiënische omstandigheden te garanderen voor hun medewerkers en klanten.

Daarom hebben we een aantal gidsen gepubliceerd. Ze geven u meer duidelijkheid en helpen u bij een succesvolle heropstart. Zo vindt u op de website van het FAVV vragen en antwoorden inzake voedselveiligheid en hygiëne in de keuken, specifiek voor de heropstart van uw activiteiten.

De afstands- en hygiënemaatregelen voor een veilig contact met uw klanten vindt u terug in de Gids voor een veilige heropstart van de horeca van de FOD Economie. Deze gids is beschikbaar in pdf-formaat.

In de gids staan bijvoorbeeld een aantal nieuwe regels voor de klanten. De meeste berusten op gezond verstand, maar zijn intussen onmisbaar en verplicht:

  • De aanwijzingen van het personeel en de richtlijnen op de informatieborden volgen.
  • Anderhalve meter afstand houden van het personeel en van de andere klanten.
  • De tafel niet verlaten, behalve om naar het toilet te gaan.
  • Handen wassen en niet onnodig voorwerpen aanraken.
  • De voorkeur geven aan contactloze en elektronische betalingen.
  • Tot slot: thuisblijven bij ziektesymptomen.

Iedereen draagt zijn steentje bij aan de heropstart van de sector

Bij de heropstart moeten de nieuwe gezondheidspraktijken en -regels worden nageleefd. Beschouw ze niet als een beperking, maar als een manier om ieders veiligheid in uw zaak te garanderen. Hebt u vragen of is iets niet duidelijk? Als horeca-uitbater kunt u rekenen op het FAVV om alles in de keuken vlot te laten verlopen. Onze teams staan voor u klaar en er worden controlebezoeken uitgevoerd om samen met u te zorgen voor een goede toepassing van de hygiëneregels in de keuken!

We moeten allemaal op onze eigen manier ons steentje bijdragen en dat zolang het nodig is. Alleen zo kunnen we de heropstart laten slagen, zodat uw klanten er opnieuw naar uitkijken om samen te komen tafelen. We wensen u alvast een vlotte heropstart, uiteraard met het nodige respect voor de regels!

Vous traquez les alleregènes ? Nous aussi.
Let u op allergenen? Wij ook.
We merken het allemaal: het aantal voedselallergieën neemt toe. Ook al zijn de oorzaken van die stijging niet duidelijk vastgesteld,
Meer info
Vous préservez vos compagnons de la rage ? Nous aussi.
Beschermt u uw huisdieren tegen hondsdolheid? Wij ook.
Hondsdolheid maakt jaarlijks nog altijd 55.000 menselijke slachtoffers wereldwijd. De overheid waakt en België is virusvrij, maar waakzaamheid blijft nodig,
Meer info
Vindt u dialoog belangrijk? Wij ook.
Vindt u dialoog belangrijk? Wij ook.
Onze medewerkers helpen dagelijks tientallen detailhandelaars en producenten om hun kennis over de voedselhygiëne bij te werken. Met wederzijds respect,
Meer info
U wilt er een patat op geven? Wij ook.
Onze aardappelen en onze frieten: streekproducten om trots op te zijn. Aardappelen en frieten van kwaliteit die je in alle
Meer info
Tweet
Share
Pin
Share