- FAVV - https://www.onderdeloep.be -

Let u op allergenen? Wij ook.

We merken het allemaal: het aantal voedselallergieën neemt toe.
Ook al zijn de oorzaken van die stijging niet duidelijk vastgesteld, de realiteit spreekt voor zich. U wilt geen enkele twijfel over de inhoud van uw bord? Wij ook niet! Daarom voeren wij voor u alle nodige controles uit om die fameuze allergenen op te sporen en te signaleren en u zo een gerust gemoed te verzekeren.

Wat is dat eigenlijk, een voedselallergie?

Wanneer men ‘allergisch’ is, wordt een voedingsmiddel dat normaal geen gevaar inhoudt, door ons immuunsysteem ervaren als een bedreiging. Dat voedingsmiddel wordt dan een allergeen. Om het te elimineren scheidt ons afweersysteem veel substanties af, die allergische symptomen veroorzaken aan de huid, het spijsverteringskanaal of de luchtwegen. Gelukkig zijn de meeste allergische reacties relatief licht, maar in zeer zeldzame gevallen kunnen ze dodelijk zijn.

En welke allergenen zijn er? Momenteel zijn er meer dan 160 geteld in de wereld! Maar de meest voorkomende zijn eiwit, melk en melkproducten, glutenhoudende granen, noten, vis, schaal- en weekdieren. Europa heeft hierover wetten opgesteld en voor 14 allergenen bestaat er een meldingsplicht. Dit geldt zowel voor verpakte voedingsmiddelen als producten die in bulk worden verkocht, zelfs voor uw favoriete restaurant of de slager om de hoek.

Niet verwarren met voedselintolerantie …

Het verschil? Voedselintolerantie heeft te maken met het spijsverteringsstelsel, niet met het immuunsysteem. We spreken van intolerantie wanneer iemand de stof niet kan verteren omdat het enzym of het hormoon die nodig zijn voor de vertering niet of in onvoldoende mate aanwezig zijn.

Wat zijn de symptomen van een voedselallergie?

Misschien bent u er al eens slachtoffer of gewoon getuige van geweest: de symptomen van een voedselallergie zijn vaak spectaculair en onaangenaam. Ze kunnen verschillende vormen aannemen:

De aanwezigheid van een allergeen kan ernstige stoornissen veroorzaken die plots optreden na het eten van een voedingsmiddel. Het gevaarlijkste symptoom is een anafylactische schok, die dodelijk kan zijn en waarbij adrenaline moet worden toegediend om de reactie een halt toe te roepen.

Correcte informatie voor de consument: het FAVV houdt een oogje in het zeil!

Nadat u dit hebt gelezen, wilt u zeker weten wat u moet doen om dit te vermijden! Het is heel eenvoudig: bent u intolerant of allergisch, dan is er maar één manier om een reactie te vermijden, namelijk het voedingsmiddel dat de reactie uitlokt, niet meer eten.

Maar hoe weet u met zekerheid om welk voedingsmiddel het gaat?
Dankzij de waakzaamheid van onze teams, die op het terrein controleren of de etablissement deze zo cruciale informatie correct communiceren!

Hoe? Door aandachtig toe te zien op de naleving van de Europese wetgeving, die oplegt dat de 14 meest voorkomende allergenen (die een rol spelen bij 90 % van de allergieën) duidelijk worden geïdentificeerd op de etiketten:

Download onze nuttige infofiche over allergenen (pdf)

Wat kunt u doen als er geen etiket is?

‘‘En wat doe ik als er geen etiket is?’’ Goede vraag! Als u bijvoorbeeld voedingsmiddelen in bulk koopt in de winkel of als u ze op restaurant eet, of in de refter als het om uw kinderen gaat, onthoud dan gewoon dit: als u een vraag stelt over de eventuele aanwezigheid van allergenen, moet de handelaar of de restauranthouder u altijd onmiddellijk kunnen informeren. Schriftelijk, via het menu bijvoorbeeld, of mondeling, als u de vraag stelt aan een kelner of serveerster of de handelaar.

Want sinds eind 2014 moet de consument ter plaatse geïnformeerd worden over de aanwezigheid van allergenen in alle producten van de winkels die niet-verpakte voedingsmiddelen afleveren.

Strengere controles om de consumenten te beschermen

Wij zijn op de eerste plaats voorstander van informatie en begeleiding van de professionals van de voedselketen. Daarom hebben wij de bedrijven een overgangstermijn gegeven om zich aan te passen aan deze nieuwe wetgeving. We pleiten voor een aanpak die gericht is op advies en organiseren gratis opleidingen, in plaats van sancties op te leggen.

Maar sinds 2017 voeren onze inspecteurs strengere controles uit om zich ervan te vergewissen dat u correct geïnformeerd wordt. Een goed geïnformeerde consument, dat is onze prioriteit.